• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Shoko Huisartsenpost

Shoko Huisartsenpost

Shoko Huisartsenpost

040- 266 05 05 voor spoed
in de avond/nacht en in het weekend

Levensbedreigende situatie?
Bel altijd 112

  • Patiënten informatie
    • Hoe werkt de huisartsenpost?
    • Kosten
    • Medicijnen
    • Aangesloten huisartsen
    • Heeft u een klacht?
    • Heeft u een compliment?
    • Patiënttevredenheids onderzoek
    • Wanneer bel je de huisartsen spoedpost?
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Organisatie
    • Vacatures
    • Over SHoKo
    • De Cliëntenraad
    • Jaarverslagen
  • Contact
040- 266 05 05 voor spoed
in de avond/nacht en in het weekend
Home » Frequently Asked Questions

Frequently Asked Questions

Bellen

Wanneer belt u?

U kunt bij de huisartsenpost terecht voor dringende huisartsenhulp die niet kan wachten.

Kan een klacht wachten tot het eerstvolgende spreekuur van de eigen huisarts? Dan dient u daarvan gebruik te maken.

Had u geen tijd om tussen 8:00 uur en 17:00 uur het spreekuur van uw eigen huisarts te bezoeken? Dan is dat geen reden om de huisartsenpost te bellen.

Waarom moet ik eerst bellen naar de post?

De huisartsenpost verleent spoedeisende huisartsenzorg. Om de mate van spoed te beoordelen, stelt de triagist een aantal vragen over uw medische klachten. Zo stelt zij vast welke hulp noodzakelijk is. Bovendien is zo een betere planning mogelijk wat wachttijden in de hand houdt.

Medicijnen

Is er een apotheek bij de huisartsenpost?

Ja er is een dienstapotheek aanwezig bij de spoedpost.

Voor de openingstijden van apotheek de Run (gevestigd naast het MMC Veldhoven) zie: mmc.nl/apotheek

Voor de openingstijden van de Centrale Dienstapotheek Eindhoven (gevestigd naast het Catharina Ziekenhuis te Eindhoven) zie:

centraledienstapotheek.nl

 

Kosten

Wat kost een bezoek aan de huisartsenpost?

De tarieven van SHoKo zijn per 1 januari 2023:

  • Consult € 121,19
  • Visite € 181,79
  • Triageconsult € 35,-

Wie betaalt de kosten van de huisartsenpost?

U kunt de kosten van de huisartsenpost terugkrijgen van uw zorgverzekeraar. In de meeste gevallen gebeurt dit automatisch. Wanneer wij uw verzekeringsgegevens niet kunnen controleren, ontvangt u de factuur rechtstreeks.

Kan ik op de post zelf betalen?

Passanten en patiënten van wie wij de verzekeringsgegevens niet kunnen controleren dienen de kosten van een consult of behandeling contant op de huisartsenpost af te rekenen.

Op de huisartsenposten is een pinautomaat aanwezig.

Wie bepaalt de hoogte van de rekening voor het gebruik van de huisartsenpost?

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) is een landelijk orgaan dat de tarieven vaststelt voor instellingen in de gezondheidszorg. De centrale huisartsenposten vallen onder de Wet Tarieven Gezondheidszorg. Dat betekent dat de NZA de tarieven jaarlijks berekent.

Ik ben het niet eens met de hoogte van de rekening. Wat kan ik doen?

De huisartsenpost is wettelijk verplicht zich te houden aan de door het NZa vastgestelde tarieven. Zij mag niet meer of minder rekenen voor een telefonisch consult, spreekuurconsult of voor een visite. Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenpost zelf dus niets veranderen.

Betaal ik ook voor alleen een gesprek met de triagist?

Wanneer de triagist u telefonisch advies heeft gegeven, ontvangt u een rekening hiervan. Dit lijkt vreemd omdat u geen huisarts gesproken hebt. Weet dat de huisarts op de achtergrond altijd meekijkt en meedenkt bij de afhandeling van een hulpvraag. De triagist handelt onder zijn verantwoordelijkheid en elke hulpvraag wordt geregistreerd.

Afspraken/wachttijden

Kan ik zonder afspraak naar de huisartsenpost?

Nee, de huisartsenpost werkt uitsluitend op afspraak. U dient altijd eerst telefonisch contact op te nemen met de huisartsenpost.

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?

Dat is niet te voorspellen. De huisartsenpost streeft naar korte wachttijden, maar bij acute spoed kan het zijn dat een andere patiënt vóór gaat. Vooral op zaterdag kan het erg druk zijn.

Afstand en spoedvisites

Ik heb geen vervoer, kan de dokter naar mij toe komen?

Patiënten zorgen zelf voor vervoer als zij een afspraak hebben op het spreekuur op de huisartsenpost. Alleen wanneer vervoer om medische redenen niet mogelijk is, komt de dienstdoende arts aan huis.

Ik woon ver weg, kan de arts dan wel op tijd komen?

Bij een levensbedreigende situatie schakelt de huisartsenpost direct de ambulancedienst in. Als 112 niet nodig is, rijden de huisartsen zelf visite.

Is er geen spoed? Dan komt u zelf naar de huisartsenpost. We vragen u alleen zelf te komen wanneer dit medisch verantwoord is.

Medisch

Kan ik via de huisartsenpost een herhaalrecept krijgen?

In principe regelt u herhaalrecepten via uw eigen huisarts. In dringende gevallen kan het via de huisartsenpost. De dienstdoende huisarts schrijft dan zoveel medicijnen voor als nodig is tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Voor dit recept berekenen wij de kosten van een telefonisch consult.

Algemeen

Heeft SHoKo een bestuur?

SHoKo heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor de algemene gang van zaken en samen met het managementteam het beleid van SHoKo ontwikkelt en vaststelt. Het bestuur telt 2 personen. Één van de bestuursleden is tevens werkzaam als huisarts binnen SHoKo.

Daarnaast kent SHoKo een raad van commissarissen die is samengesteld uit drie onafhankelijke personen.

Is er een centraal kantoor?

Het centrale kantoor is gevestigd op de huisartsenpost in Veldhoven. Ook de behandeling van klachten gebeurt hier.

Wie werkt er nog meer bij SHoKo?

Bij SHoKo werken naast huisartsen ook circa 30 gekwalificeerde triagisten. Zij nemen de hulpvraag telefonisch in ontvangst, maken afspraken, ontvangen patiënten, assisteren de huisarts bij kleine ingrepen en dragen zorg voor een adequate afhandeling. Zij handelen ook, onder verantwoordelijkheid van de huisarts, zelfstandig hulpvragen af.

Daarnaast werken er 2 management assistenten en 1 bestuurssecretaris. Zij verrichten m.n. werkzaamheden voor de algemeen manager, medisch directeur en het bestuur van SHoKo.

Tref ik mijn eigen huisarts op de huisartsenpost?

Op de huisartsenpost werken meerdere huisartsen. Zij hebben per toerbeurt dienst. De kans dat u uw eigen arts treft, is aanwezig maar klein.

Waarom werken huisartsen bij SHoKo?

Huisartsenzorg is 24 uur per dag noodzakelijk. Dit maakt het vak zwaar en de werkdruk vaak hoog. De arts verricht namelijk naast gewone praktijkdagen, regelmatig avond-, nacht- en weekenddiensten. Door het werk in de avond, nacht en in het weekend centraal te organiseren, is het aantal diensten en dus de werkdruk voor de huisartsen enorm teruggebracht.

Primaire Sidebar

Voordat u belt, doorloop eerst deze vragen

Wij voorzien u direct van advies.


Start


Huisartsenpost Veldhoven

040- 266 05 05 voor spoed in de avond/nacht en in het weekend

Footer

Huisartsenpost

040- 266 05 05
Hou altijd uw legitimatie, BSN en medicatieoverzicht bij de hand.
  • Privacy & cookies
  • Gebruiksvoorwaarden